vasael.ir

کد خبر: ۸۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ - 04 July 2018

معرفی مقاله| حفاظت از محیط زیست در اسلام

وسائل- نتایج نشان می‌دهد که جهان هستی، از نظم دقیقی برخوردار بوده و تمامی مخلوقات در تعادل و تناسب و به اندازه آفریده شده‌اند و هر یک از اجزاء و عناصر خلق شده، در بقاء این کره خاکی و در نتیجه در ادامه زندگی انسان نقش دارند. بنابراین، تغییر نابجا و زیان رساندن به هر یک از اجزاء این سیستم عظیم، که در آن همه چیز در تعادل و تناسب است، سبب به خطر افتادن حیات و هستی می‌گردد.

به گزارش وسائل، مقاله علمی پژوهشی حفاظت از محیط زیست در اسلام به تبیین ظرافت های اسلام در نگاه به محیط زیست و رابطه دستورات اسلامی حفاظت از محیط زیست با امور پزشکی و سبک زندگی پرداخته است.

زمینه و هدف: خداوند حکیم، طبیعت را هدف‌مند و هدف‌دار خلق کرده و تمام مخلوقات را به لحاظ کمیت و کیفیت به اندازه و متناسب آفریده است. مؤید این جمله، گفتار خداوند در قرآن است که می‌فرماید "ما هر چه آفریدیم به اندازه آفریدیم"و یا در جای دیگر می‌فرماید که "زمین را هم بگستردیم و در آن کوه‌های عظیم برنهادیم و از آن هرگیاه و نبات متناسب و موافق حکمت برویاندیم". هدف از این مطالعه بررسی و تفحص در آیات و روایات اسلامی است که در آن بر روی حفاظت محیط زیست و همچنین نقش حیاتی محیط زیست درسلامت انسان، تأکید شده است.

  مواد و روش‌ها: در این مطالعه مروری، منابع اسلامی موجود در ارتباط با حفاظت محیط زیست، تحت بررسی و موضوع مورد نظر، مورد بحث و تفسیر قرار گرفته است.

  یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که جهان هستی، از نظم دقیقی برخوردار بوده و تمامی مخلوقات در تعادل و تناسب و به اندازه آفریده شده‌اند و هر یک از اجزاء و عناصر خلق شده، در بقاء این کره خاکی و در نتیجه در ادامه زندگی انسان نقش دارند. بنابراین، تغییر نابجا و زیان رساندن به هر یک از اجزاء این سیستم عظیم، که در آن همه چیز در تعادل و تناسب است، سبب به خطر افتادن حیات و هستی می‌گردد. دین مبین اسلام مشحون از توصیه‌های حفاظت از آنچه که خدا خلق کرده است، می‌باشد و این به مفهوم حفاظت از زیست گاه مخلوقات یا همان حفاظت از محیط زیست است.

  نتیجه‌گیری: در یک کلام می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که در جوامع اسلامی، می‌بایست با بهره‌گیری از تمامی امکانات قانونی، اخلاقی و شرعی موجود، از تخریب زیست کره و منابع حیاتی آن جلوگیری کرد.

این مقاله توسط دکتر عباس اسماعیلی ، دکتر محسن رضائیان، دکتر رضا وزیری‌نژاد، سید ضیاء طباطبایی، زینت سالم، فرشته مهدیان نوشته شده و به عنوان مقاله برگزیده همایش ملی پژوهشهای محیط زیست ایران انتخاب گردیده است.

فایل کامل مقاله را از اینجا دانلود کنید.

120/د

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۲ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۹:۲۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۶:۱۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۳
غروب آفتاب
۱۹:۵۹:۴۲
اذان مغرب
۲۰:۱۸:۱۳